mercredi 19 juillet 2017

To franske filmer på kino!

Bonjour !

Nå er det to franske filmer på Oslo kino og jeg gleder med til å se dem.

Den første er "Cézanne & Zola" av Danièle Thompson. Tittelen er ganske eksplisit: filmen handler om de to franske kunstnerne Cézanne og Zola, og deres vennskap. Cézanne var maler, mens Zola var forfatter. De bodde i 19-århundre. Hva Cézanne malte mest er landskaper fra sør-Frankrike. Han er også kjent for å ha malt kona sin (se denne malingen her). Zola skrev om de store forandringer i det franske samfunnet som var resultatet av den industrielle revolusjonen. Min favoritt roman av Zola er "Au Bonheur des Dames" som beskriver kampen mellon de gamle, tradisjonelle, familie bedrifter og de nye, store, bedrifter. Den handler om den første Grand Magasin (kjøpesenter) i Paris, som tilbød en stor utvalg av klær, tilbehør, sko, smykker, stoff, osv. til en rimelig pris. Suksessen til denne Grand Magasin førte til konkursen av mange små, gamle butikker.
Jeg visste ikke at disse to kunstnerne var venner så jeg tror at denne filmen er en god anledning til å finne ut mer om livet deres. Med andre ord, gleder jeg meg til å se den.

Mer informasjon om filmen finnes her: http://www.nfkino.no/oslo/?articleId=1301367

Den andre er "Souvenir" av Bavo Defurne. Filmen handler om en glemte Eurovision-sangerinne. Handlingen høres ikke veldig spennende ut, tror jeg. Men jeg håper å bli positivt overrasket med denne filmen. Isabelle Huppert har hovedrollen og derfor har jeg store håper at den er en god film. Isabelle Huppert er en av mine favoritter skuespillere. Jeg har aldri ble skummet av en film med henne. Så jeg forventer at denne filmen er en god film, siden Isabelle Huppert spiller i den.

Mer informasjon om filmen finnes her: http://www.nfkino.no/oslo/?articleId=1303984

Vanligvis liker jeg ikke så mye å gå på kino om sommeren. Det er jo den årstiden når det er mest deilig å være ute. Men været er ikke så godt denne sommeren, så jeg kommer kanskje til å bytte vaner og gå på kino om sommeren!  Disse to filmene er så verdt å se, tror jeg!